Соціально-психологічна адаптація першокласників до умов шкільного навчання.

Адаптація першокласників до навчання у школі - одна з найактуальніших проблем дитячої психології, яка вирішує її разом із педагогікою, психогігієною, біологією, соціологією. Процес адаптації - вузловий момент становлення дитини в якості суб'єкта навчальної діяльності. По-перше, тому, що в ході адаптації до шкільного навчання дитина отримує орієнтацію в системі поведінки, яка надовго визначає подальшу долю її розвитку. По-друге, в ході цього процесу формується учнівський колектив з певним рівнем соціально-психологічної згуртованості. Взаємини у шкільному класі виступають могутнім засобом залучення особистості дитини до нових соціальних функцій, культури, норм поведінки, характерних для школи.

Адаптація- універсальна форма взаємодії людини з оточуючим середовищем. Це складне соціально зумовлене явище, що охоплює три рівні адаптивної поведінки людини: біологічний, психологічний і соціальний з провідною роллю останнього. Адаптивну діяльність людей мотивують соціально зумовлені потреби. Водночас для неї властиве і специфічно біологічне, притаманне людському організму. Все це характеризує адаптацію як цілісний біопсихосоціальний процес. Процес адаптації першокласників протікає на всіх її рівнях:

- біологічному (пристосування до нового режиму навчання й життя);

- психологічному (входження до нової системи вимог, пов'язаних з виконанням навчальної діяльності );

- соціальному (входження до учнівського колективу).

Все це означає суттєву перебудову життя, фізіологічних та психічних станів першокласників, що супроводжується неприємними відчуттями дискомфорту (пов'язаними, в основному з втратою звичних й улюблених занять, зміною соціального оточення), зламом і дисбалансом динамічних стереотипів, швидким накопиченням нової інформації та особистісними змінами. Проявами таких станів можуть бути тривожність, фрустрація, депресія, нестача впевненості в собі, невротичні прояви.

Психологічна адаптація являє собою процес мотивації адаптивної поведінки людини, формування мети і програми її реалізації у ситуаціях, що відзначаються значною новизною та значущістю. Це процес взаємодії особистості дитини із середовищем, за якого дитина повинна враховувати особливості середовища й активно впливати на нього, щоб забезпечити задоволення своїх основних потреб і реалізацію значущих зв'язків. Процес взаємодії особистості й середовища полягає в пошуку й використанні адекватних засобів і способів задоволення основних її потреб, до яких належать потреба в безпеці, фізіологічні потреби (у їжі, сні, відпочинку тощо), потреба в прийнятті та любові, у визнанні та повазі, у самовираженні, самоствердженні й у розвитку. Тим самим закладаються можливості для успішної соціальної адаптації й соціалізації дитини.

Соціальна адаптація - це процес, за допомогою якого дитина або дитяча група досягають стану соціальної рівноваги при відсутності переживання конфлікту із оточуючими людьми.

Соціальну адаптацію розглядають як завершальний, підсумковий етап адаптації в цілому, що забезпечує як фізіологічне і психологічне, так і соціальне благополуччя особистості. Першокласник повинен пристосуватись до вимог тих соціальних груп, що характерні для школи (учнівська група, вчителі, інші класи тощо). Соціальна адаптація проходить чотири основних стадії:

- врівноваження-встановлення рівноваги між групою та особистістю, які проявляють взаємну терпимість до системи вподобань і стереотипів поведінки один одного;

- псевдоадаптація-поєднання зовнішньої пристосованості до соціальної групи з негативним ставленням до її норм і вимог;

- пристосування - визнання і прийняття систем вподобань нової соціальної спільноти, взаємні поступки;

- уподібнення - психологічна переорієнтація особистості, трансформація колишніх поглядів, орієнтацій, установок відповідно до нової ситуації.

Період адаптації першокласника пов'язаний із трансформацією раніше сформованих у нього стереотипів поведінки й навичок життєдіяльності, що призводить не лише до низки утруднень у взаємодії з оточуючим світом і в повсякденному житті, а й нерідко спричиняє погіршення навчальних успіхів. У першому класі спостерігається різке зниження мотивації дитини відвідувати школу й навчатись, падіння пізнавального інтересу, що пов'язано саме з труднощами адаптаційного періоду.

Основні проблеми соціалізації молодшого школяра в перші місяці відвідування школи можна позначити як труднощі соціально-психологічної адаптації дитини до вимог навчання в школі. До них належать наступні типи труднощів:

Зміна режиму життєдіяльності. Дорослий повинен чітко, зрозуміло розкривати вимоги та доброзичливо контролювати їх виконання, використовуючи переважно схвалення дій дитини.

Специфіка відносин з учителем. Учитель займає іншу позицію, ніж вихователь дошкільного закладу. Він оцінює, насамперед, результати діяльності учня, а не його особистість. Дитина ж прагне до схвалення своїх дій з боку дорослого, а при відсутності схвалення вважає, що дорослий його "не любить".

Нові вимоги в сім'ї, члени якої починають серйозніше ставитись до дитини, до її діяльності в школі. Зростає обов'язковість у поведінці дитини. У центрі відносин з батьками - результати й процес учіння.

Згасання інтересу до школи при появі перших труднощів у навчанні, коли потрібно докласти зусиль, проявити наполегливість, працелюбність. Подальший розвиток позитивної навчальної мотивації залежить від формування навчальної діяльності.

Учитель повинен створити всі умови для успішної адаптації першокласників до шкільного навчання, а для цього педагог повинен глибоко розбиратись у вікових особливостях психічного розвитку молодшого школяра. Нагадаємо, що характеристика кожного вікового періоду психічного розвитку містить такі основні компоненти: провідну діяльність, соціальну ситуацію розвитку, новоутворення психіки й особистості. Складність управління цим процесом полягає в тому, що перебіг адаптації у різних дітей відбувається по-різному, залежить від їх індивідуально-психологічних особливостей, рівня підготовленості дитини до шкільного навчання, а також від педагогічних умов, створених у школі для роботи з першокласниками.

ВИСНОВКИ про соціально-психологічну адаптацію першокласників до умов шкільного навчання: - у ході адаптації до шкільного навчання дитина отримує орієнтацію в системі поведінки, яка надовго визначає подальшу долю її розвитку; - адаптація - універсальна форма взаємодії людини з оточуючим середовищем, складне соціально зумовлене явище; - процес адаптації першокласників протікає на біологічному, психологічному, соціальному рівнях; - ознаками адаптивних проблем першокласника є стани тривожності, фрустрації, депресії, нестача впевненості в собі, невротичні прояви; - учитель повинен створити психолого-педагогічні умови для успішної адаптації першокласників до шкільного навчання.

Соціальний педагог – Самофал Надія Миколаївна.

Батькам майбутнього першокласника

Шановні батьки!

Коли наша дитина йде в школу, ми відчуваємо закономірне хвилювання. Хочемо запевнити вас, що у нас в школі працюють знаючі і досвідчені викладачі, готові надати всіляку професійну допомогу і підтримку дітям та їх батькам.

Відповідно до програми підготовчої групи дитячого садка ваша дитина при записі в 1 клас повинна:

  • Знати своє ім'я та прізвище, адресу, імена членів родини.
  • Знати пори року, назви місяців, днів тижня, вміти розрізняти кольори.
  • Вміти перераховувати групи предметів в межах 10.
  • Вміти збільшувати або зменшувати групу предметів на задану кількість (вирішення завдань з групами предметів), зрівнювати безліч предметів.
  • Вміти порівнювати групи предметів - більше, менше або дорівнює.
  • Вміти об'єднувати предмети в групи (меблі, транспорт, одяг, взуття, рослини, тварини і т. і).
  • Вміти знаходити в групі предметів зайвий - наприклад, із групи «Одяг» прибрати квітку.
  • Вміти висловлювати свою думку, побудувавши закінчене речення.
  • Мати елементарні уявлення про навколишній світ: про професії, про предмети живої та неживої природи, про правила поведінки в громадських місцях.
  • Мати просторові уявлення (право, ліво, вгору, вниз, під, над, через, з-під чого-небудь).
  • Вміти культурно спілкуватися з іншими дітьми.
  • Слухати старших і виконувати їх розпорядження.

Що необхідно придбати батькам першокласників

обкладинки для зошитів (прозорі)

обкладинки для підручників (щільні)

закладки для книг

В пеналі:

• ручка синя (з тонким стрижнем) - 2 шт.

• простий олівець ТМ - 2 шт.

• лінійка 20 см - 1 шт.

• ластик - 1 шт.

• кольорові олівці - 12 кольорів.

• точилка закрита - 1 шт.

• зошит у звичайну клітку з полями.

• зошит в косу лінійку з додатковою міжрядковою лінією.

Для уроків праці:

• папка на блискавці.

• пластилін 6-8 кольорів.

• дощечка для пластиліну - А 4.

• кольоровий папір.

• білий папір.

• кольоровий картон.

• білий картон.

• клей-олівець - 1 шт.

• ножиці з тупими кінцями - 1 шт.

ДЛЯ УРОКУ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА:

• альбом для малювання.

• фарби акварельні 12-14 кольорів.

• пензлі - № 1, № 3.

Для уроків фізкультури:

• футболка.

• спортивний костюм.

• спортивне взуття (легке, з підошвою що легко згинається).

Кiлькiсть переглядiв: 1394

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.